dilluns, 26 de maig del 2008

Coses de l'Einstein


He fet un copiar -pegar per a resumir les idees clau del seu pensament:

1. Cambiar el sistema educativo Cuando la Primera Guerra Mundial estaba en su punto álgido, Einstein dirigió a Alemania un emotivo llamamiento donde solicitaba la supresión del examen final obligatorio para obtener el título de grado medio. Atacaba el examen por dos motivos: que es inútil para el alumno y que es incluso nocivo. Inútil, porque un profesor puede juzgar la madurez y capacidad de un alumno mucho mejor durante el largo periodo de estudios medios que a partir de un examen final. Perjudicial por dos motivos: el alumno teme dicho examen porque de él depende su futuro y el esfuerzo que requiere la memorización de numerosas materias puede dañar considerablemente la salud del alumno y traumatizarlo. En su opinión, el método de instrucción e interrogatorio destruye la curiosidad del alumno y su sentido de la individualidad, los dones más preciados que puede cultivar y reforzar la educación. El sufrió en propias carnes las consecuencias de una educación donde no se toleraba la reflexión, sino la respuesta inmediata.
2. Dios y la ciencia Aunque no creía en un Dios personal capaz de controlar la vida de otros seres, de castigar o recompensar a las personas, tampoco compartía la opinión de los demás científicos de creer que todo lo que ocurre, incluidos los asuntos humanos, se debe exclusivamente a las leyes de la naturaleza. “Dios no juega a los dados con el mundo”, llegó a decir. Y añadió: “Todo el que desarrolla concienzudamente una investigación científica se convence de que existe cierto espíritu manifiesto en las leyes del universo, inmensamente superior al hombre. " La ciencia sin religión es coja y la religión sin ciencia está ciega”.
3. Cultivar el humor Mantuvo a lo largo de toda su vida una larga correspondencia con los niños, a los que les fascinaba su imagen poco convencional de científico, con su pelo alborotado, su sonrisa eterna, su descuidada imagen y su gran sentido del humor, como quedará patente en muchas de estas cartas. “Pon tu mano en un horno caliente un minuto y te parecerá una hora. Siéntate junto a una chica bonita una hora y te parecerá un minuto. Eso es la relatividad”, escribió en una ocasión.

divendres, 23 de maig del 2008

En Felipe


diumenge, 18 de maig del 2008

"Variante sobre el hombre" d'en Miquel

Y en tu momento álgido de gloria
quisiste hacer el hombre
más se tornó en escoria.

Y en Tu justicia
encaramaste el bien
al ser humano,
más se volvió tirano.

Quédose en libertad, libre albedrío,
(intuyo Tu alegría),
sembraste en lo baldío.
A semejanza tal fue tu criatura
que del hombre primero
quedó caricatura.

¿ Qué has querido crear ? Que no has sabido.
Contaste con el hombre,
le diste inteligencia para marcar destino.
Le regalaste dones, le abriste tu camino.

Pobre Dios.Mí Dios. ¡ Pobre Dios mío¡
Contaste con el hombre.
Más él, nunca Contigo.

Per si vols calcular el teu IF o índex de felicitat

Avui he fet neteja del PC i he recuperat una entrevista que vaig guardar de la Contra de La Vanguardia l’any passat al psicòleg Ferran Salmurri, segons el qual la felicitat es pot aconseguir seguint determinades tècniques mentals.
Segons Salmurri també podem calcular el nostre índex de felicitat, l'IF. Com? doncs tenint en compte cinc factors de la nostra vida i posar-hi una nota, de l'1 al 10. Després cal sumar-ho i dividir-ho per cinc.
Els cinc factors són aquests:
  1. Autoestima
  2. Capacitat de pensament positiu
  3. Relacions amb els altres
  4. Autocontrol emocional
  5. Autocontrol de la conducta
Si ho fas, desitjo que el resultat sigui alt.

dimarts, 13 de maig del 2008

Gràcies per haver existit


La seva història s'ha conegut fa ben poc. He fet un copiar-pegar d'un text que parla de la seva vida.

Se trata de Irena Sendler, quien nunca aceptó ser llamada heroína ya que dice haber hecho lo que debía hacer y lamenta no haber podido hacer más.
En la página Niños del Holocausto declara que lamenta no haber hecho más. Muchos de ellos le deben a Irena Sendler la vida.
La anciana merecería un lugar de honor en la historia tal como lo ocupara Oskar Schindler, quien salvó a 1300 judíos que trabajaban en su fábrica. La vida de Schindler fue filmada por Steven Spielbergs y con ello se le construyó un memorial visual para el publico menos informado, Irena Sendler que salvó a mas de 2500 niños judíos, es hasta ahora, totalmente desconocida.

En 1939 Sendler tenía 29 años. Trabajaba como enfermera en la seguridad social de Warschau, y socorría a los pobres. Al entrar en Warschau, los nazis expulsaron a los judíos de los derechos a la asistencia social y medica. Junto con otras colegas falsificó las listas para que los judíos pudieran seguir siendo atendidos.
Cuando los nazis organizaron el Guettho de Warschau en 1940, la ayuda se hizo cada vez mas difícil ya que en pocos meses, 400.000 personas fueron encerradas detrás de un muro de 18 Km. de largo y tres de altura. Más de siete personas vivían en un cuarto, había hambre y pestes y faltaba de todo.

Ella con sus colegas les buscaban pases para que pudieran salir del Guetho y trataban de ayudarles sanitariamente, dado que se les permitía ir cada día como enfermeras.
En 1942 comenzó la deportación, entonces Sendler decidió salvar a los niños. Según sus palabras: ellos debían ser la semilla de un nuevo pueblo judío, los nazis no iban a poder exterminarlos a todos. Con 32 años se unió a una organización, Zegota, que trataba de salvar vidas judías. Sendler dirigió la sección de los niños.
Ella y sus ayudantes iban a cada familia y les proponían sacar a sus hijos el Guetho.
Les prometíamos sacar a sus niños de allí e intentar que siguieran vivos hasta después de la guerra, pero no podíamos darles garantías.
Hubo escenas desgarrantes en las que los padres debían arrancarles los hijos de los brazos a las madres y muchas veces éstas les volvían a buscar. Muchos niños no podían ser llevados porque madre y abuela se aferraban a ellos. Cuando Sendler volvía al día siguiente, los cuartos ya estaban vacíos, habían sido deportados por la Gestapo.
Cuando leo esto no puedo más que detenerme e imaginarme la escena. Piensa lector, tú ignoras lo que pasa en los campos de concentración no tienes ni idea, ni de las Cámaras de gas, ni de los experimentos médicos. En esa situación le darías tu hijo a una desconocida que no te promete ninguna garantía? Este tipo de decisiones dramáticas también formaron parte el horror del nazismo.
Los 2500 niños fueron sacados del Guetho escondidos en la ambulancia o por t úneles en los edificios linderos del Guetho. Otros se sacaron por las canalizaciones o fueron anesteciados y colocados en bolsas, maletas, cofres, maletines de herramientas, si eran descubiertos se alegaba que el niño estaba muerto y le iban a dar sepultura.
Como enfermera no era muy controlada por los nazis ya que éstos tenían miedo de las epidemias.
Irena Sendler tiene una página Web allí cuenta que primero llevaba a los niños una estación de urgencias, y luego se les trataba de “polonizar” para que se confundieran con los niños polacos.
Les dió, gracias a contactos, una nueva identidad y les buscó familias polacas, o monasterios u orfanatos donde esconderles. Por seguridad debían ser transportados constantemente de un lado a otro, recuerda a un niño que lloraba porque “esta era su tercera mamá”
Sendler anotó los nombres de los niños para que pudieran reencontrarse con sus padres al terminar la guerra. Los escribió en papel de cigarrillos y los colocó en botellas, que enterró en el jardín, su esperanza de que los niños se reencontraran con sus padres fueron vanas ya que en 1945 estaban casi todos muertos en Treblinka.
El 20 de septiembre de 1943 fue arrestada por 11 soldados que destruyeron todo su mobiliario buscando las listas de los niño y al no encontrarlas, la a ella llevaron con los SS fue torturada y luego presa. Le quebraron las piernas y los pies, de las consecuencias de las torturas padece aun hoy, 63 años después. Alguien la denunció, pero ella no dice nombres.
Fue condenada a muerte pero fue rescatada por la gente de Zegota, quien la sacó de la prisión desmayada y escondida en un auto de un SS al que acuchillaron . Al día siguiente ley ó de su propia ejecución en los periódicos y tuvo que cambiar de identidad, tuvo que dejar a su madre moribunda ni siquiera fue al entierro ya que allí le seguía buscando la Gestapo que no la creía muerta.
El escritor Michal Glowinski, uno de los niños salvados por ella, comenta que para el partido comunista una mujer que no compartía su ideología, no podía ser considerada heroína.
En 1965 fue honrada en el mausoleo Yad Vashem con el título de “Justa entre los pueblos “y desde hace 4 años ha sido honrada por la mas alta condecoración polaca, “el águila blanca” al valor. Este año ser á una de las 181 nominadas para el premio Nóbel de la Paz. En Polonia el foro judío polaco ya ha juntado 25.000 firmas para ello.
En abril de 1983 visitó una escuela en Tel Aviv. “Yo estuve algunos días tratando de aprender hebreo, para poder hablar con los niños. Cuando entré en el aula, ellos cantaron para mí el Himno nacional polaco en mi idioma, no pude contener el llanto”
http://www.analitica.com/mujeranalitica/documentos/5740254.asp

diumenge, 11 de maig del 2008

dissabte, 10 de maig del 2008

TU RISA d'en Pablo Neruda

Quítame el pan si quieres
quítame el aire, pero
no me quites tu risa.
No me quites la rosa,
la lanza que desangras,
el agua que de pronto
estalla en tu alegría,
la repentina ola
de planta que te nace.

Mi lucha es dura y vuelvo
con los ojos cansados
a veces de haber visto
la tierra que no cambia,
pero al entrar tu risa
sube al cielo buscándome
y abre para mi todas
las puertas de la vida.

Amor mío, en la hora
más oscura desgrana
tu risa, y si de pronto
ves que mi sangre mancha
las piedras de la calle,
ríe, porque tu risa
será para mis manos
como una espalda fresca.

Junto al mar en otoño,
tu risa debe alzar
su cascada de espuma,
y en primavera, amor,
quiero tu risa como
la flor que yo esperaba,
la flor azul, la rosa
de mi patria sonora.

Ríe de la noche ,
del día, de la luna,
ríete de las calles
torcidas de la isla,
ríete del torpe
muchacho que te quiere,
pero cuando yo abro
los ojos y los cierro,
cuando mis pasos van,
cuando vuelen mis pasos,
niégame el pan, el aire,
la luz, la primavera,
pero tu risa nunca
porque me moriría.

Crónica de la darrera setmana .


La meva mare va millorant, lentament, però millora.

Jo continuo amb la meva lluita per deixar el tabac. Fàstic d'addicció.

Ha sortit el primer número de la revista Les Garrotxes, on hi he publicat un reportatge sobre "Vides lligades al paper", dues planes dedicades a allò que ha suposat l'elaboració del paper a Sant Joan les Fonts.

A POL també he publicat avui el meu segon article " La solitud del perico i el volar en companyia".
http://www.pericosonline.com/opinions/detall/4673/la-solitud-del-perico-i-el-volar-en-companyia


En Miquel, ja era hora, ha estrenat un blog. Com no podia ser d'altra manera és original.
És curiós, amb en Miquel no ens hem vist mai, però l'aprecio molt. És un perico com jo que aquesta cosa que es diu Internet ens ha posat en contacte. La seva cultura em desborda i és un poeta de primera i un paio collonut. El seu blog revela molt secrets de Barcelona. Feu-hi un tomb. http://totbarcelona.blogspot.com/

La Marissa ha presentat un projecte que tenia al cap des de feia temps sobre alimentació escolar per optar a una beca. Ja ho sap, però li desitjo tota la sort del món.

L'altra Marisa, la de Bilbao, m'ha enviat un miliu amb unes fotos d'ella i de la seva amiga Lourdes fent de "chamanas"de la princesa a l'obra Turandot. Apareixen en tres actes i està superemocionada. Jo no entenc res de teatre ni d'òpera però m'explica que és un muntatge de la Núria Espert, el mateix amb el que es va reobrir el Liceu el 1999. I el vestuari que llueixen és d'una parella italiana que va guanyar un oscar per Cyrano i un Goya per La camarera del Titanic. Muxus i zorionak Marisa.




A la feina m'he continuat barallant amb una cosa que es diu ISO 9001-2000.

En Fati, un adolescent de Guinea-Bissau, que viu sol i desemparat a Olot, potser trobarà finalment una feina. Això sí que és una bona notícia perquè dels que han passat al món, millor no parlar-ne, és depriment. Només una cosa m'ha fet riure, això de que el LALALA de la Massiel va ser una estafa.

Com en les darreres setmanes aquesta que ja s'acaba tenia previst demanar hora al dentista i dur el cotxe a revisió, però ho he tornat a deixar per la setmana vinent.

Aquesta tarda he tornat a fer cremes de pastanaga i de carbassó. Fa riure dir-ho però tot just en vaig aprendre la setmana passada i això que només es tracta de posar pastanages, carbassons i cebes a bullir i després passar-ho pel turmix. Això sí, la de pastanaga és delicatessen.


I a Olot avui i ara mateix no para de ploure. Diuen que convé , que hi havia massa sequera, però collons que hi hagi un diluvi de poques hores, d'aquells que no fan mal, i que després surti el sol.

dissabte, 3 de maig del 2008

El meu debut a POL i les gràcies a una colla de ben parits

No he pogut ser futbolista com desitjava de petita però vés per on als meus 43 m’he convertit en columnista de futbol. Aquesta setmana m’he estrenat a POL ( http://www.pericosonline.com/). Pels qui no ho sàpiguen és una web perica, dedicada al RCD Espanyol de Barcelona, el club de futbol que jo m’estimo, el club l’escut del qual vaig veure com un element decoratiu més a casa des que tenia ús de raó, el club que forma part de la meva vida per culpa del meu pare. M’han demanat el meu perfil i aquest vespre els hi he enviat i he acabat la redacció del perfil agraint a POL que m’hagi permès conèixer gent collonuda. Com que així ho sento així ho he escrit. I aquestes línies d’avui van per aquesta gent. Per ser un ser pericos tan ben parits a qui he tingut el plaer de conèixer, tot i que amb alguns d'ells encara no ens hem vist les cares. Una assignatura pendent que evidentment aprovaré.

Corogol, El Punyetero, Joan Botxí, Manelet Pujada, Minardi40, Miquel, Neus, Pericogranollers, Reverendo,Sorru,Toni, Winnie i els que vindran...

Ah! i el perfil que he redactat és aquest:
A les dues de la tarda de l’11 de desembre de 1964 la meva mare em va parir. Això passava en un poble de pagès de la Garrotxa, Sant Jaume de Llierca, que amb prou feines té 700 habitants. Hi vaig viure una infantesa pletòrica. Als estius banyades al riu . i a la plaça em pelava els genolls perquè jo volia ser futbolista, i que consti que no ho feia malament. Els meus companys tenien per ídol un holandès esquifit i més aviat xulesc. El meu era en Solsona, modest i de la meva terra. Quan en tenia 9 em van enviar a un col·legi de monges a Girona, marxava els dilluns i tornava els divendres i allà vaig descobrir que volia dir la paraula enyorança perquè aleshores les setmanes eren mesos. L’adolescència ja em va dur a un institut, engegar a fer punyetes un uniforme lleig i incòmode, veure que a l’aula també hi havia nois i poder anar a casa cada dia. I les cames que idolatrava més en aquella època eren les d’en Canito i vaig sentir ràbia quan va travessar la diagonal. Més tard vaig començar la carrera de periodisme però com que sóc experta en començar mil projectes i no acabar-ne cap ho vaig deixar a tercer. Malgrat tot em vaig dedicar al periodisme durant gairebé quinze anys i farta de no tenir horaris ho vaig deixar. Ara em guanyo allò que mai no sé estalviar en una empresa que es dedica a impartir formació de temàtica molt diversa. Aviat farà divuit anys que vaig donar el sí damunt d’un altar i això em va traslladar a viure a Olot. Sóc mare d’una princesa que ja té quinze primaveres i pel pis també hi volta en Gris, un gat que mentre escric aquestes línies m’està reclamant mimitos. Com a bona sagitariana m’agraden els animals, entre ells els cavalls. N’he tingut tres, i el tercer me l’he venut fa ben poc perquè m’ha fotut a terra un parell de cops i a certes edats les caigudes ja són perilloses. De la meva condició perica, en tenen la culpa dos homes que es deien Joan. Un, el pare, i l’altre, l’avi, a qui no vaig tenir la sort de conèixer. Són els responsables que l’Espanyol formi part de la meva vida lúdica-emocional, i que la nit del 12 d’abril del 2006 a Madrid hagi estat una de les més meravelloses de la meva vida. Em termes domèstics odio la paraula hipoteca i en termes futbolístics la paraula penals perquè als cors pericos ens han fet massa mal. A POL no li agraeixo que em deixi escriure, li agraeixo que m’hagi permès conèixer gent collonuda.

La Mafalda i la Susanita